Hari ini, kami di BPSM akan berkongsi serba sedikit mengenai
8 faktor yang diperlukan oleh seorang pekerja. Lupakan dulu mengenai kenaikan
pangkat dan gaji. Soal gaji tinggi bukan faktor utama pekerja akan melaksanakan
tugas pada tahap yang terbaik. Komitmen, cara bekerja dan motivasi diri bukan
bersandarkan pada gaji semata-mata. Untuk laksanakan tugas dan memahami apa
yang diperlukan oleh sesebuah organisasi, pekerja sememangnya memerlukan 8
faktor ini. Dan mereka mengharapkan anda sebagai majikan untuk melaksanakannya.
- KEBEBASAN
Bergantung kepada tahap tugas yang di berikan, para pekerja
mempunyai pelbagai kaedah bagaimana untuk melaksanakan tugas itu. Setiap
tugasan yang di beri menjanjikan hasil yang berlainan mengikut tahap komitmen
yang di berikan oleh pekerja. Sebaiknya, berikan mereka kebebasan dan ruang
untuk mereka curahkan idea dalam melaksanakan setiap tugasan mengikut cara yang
mereka rasakan terbaik disamping turut menjanjikan hasil yang cemerlang kepda
organisasi.
- SASARAN
Meletakkan sasaran kepada sesuatu tugasan yang di lakukan
akan mewujudkan kesedaran kepada pekerja akan pentingnya tujuan sesuatu tugasan
itu. Majikan perlu tanamkan makna sebenar kenapa pekerja perlu lakukan sesuatu
tugasan itu walaupun berulang kali. Pastikan mereka sedia maklum akan
sasaran-sasaran organisasi anda kerana tanpa sasaran, kerja yang di lakukan
tidak memberi sebarang makna, malahan menyumbang kepada kualiti kerja yang
rendah.
- MISI
Pastikan pekerja sedia maklum tentang sesuatu misi yang mahu
dicapai oleh organisasi mengikut keutamaan sama ada kepentingan pelanggan,
kepentingan organisasi atau kepentingan komuniti. dan jika boleh, biarkan
mereka mencipta misi mereka sendiri untuk mereka capai.
- JANGKAAN
Setiap tugas perlukan jangkaan asas bergantung kepada cara
sesuatu situasi tertentu di tangani. Sesuatu tugas menjadi lebih tertekan
apabila pekerja tidak peka terhadap jangkaan majikan dari masa ke semasa. Apabila
sesuatu perubahan di perlukan, pastikan ada perbincang dibuat mengenai apa yang
perlu di ubah dan cara mengubahnya. Apabila pekerja gagal berbuat demikian, penting untuk mereka
terangkan mengapa mereka membuat keputusan itu.
- ISI
Setiap pekerja berhak memberi sebarang cadangan dan idea. Menafikan
hak mereka bersuara dan mematikan idea-idea mereka tanpa pertimbangan
seolah-olah anda menggaji robot. Robot tidak peduli soal hak dan kepentingan
bersuara. Hentikan itu. Berikan hak dan laluan mudah kepada pekerja untuk
bersuara dan berkongsi idea. Apabila satu idea yang di utarakan tidak mendapat
merit, ambil sedikit masa untuk terangkan kenapa tidak. Anda tidak perlu terima
dan laksanakan kesemua cadangan, tetapi apa yang boleh anda lakukan adalah buat
mereka rasa di hargai dengan idea mereka itu.
- HUBUNGAN
Hentikan tanggapan anda bahawa pekerja bekerja untuk gaji
semata-mata. Mereka sebenarnya mahu bekerja bersama dan untuk masyarakat. Ucapan
yang baik, perbualan mengenai keluarga dan peribadi serta selami hati mereka
untuk melihat apa yang mereka perlukan. Perkara-perkara ini adalah lebih
penting daripada mesyuarat formal atau penilaian pekerja.
- KETEKALAN (KONSISTENSI)
Kebanyakan pekerja boleh berurusan dengan majikan walaupun
majikan tersebut suka mendesak dan suka mengkritik selagi dia melayan semua
pekerja dengan cara yang sama. Di samping majikan perlu melayan setiap pekerja
dengan cara berbeza, majikan juga perlu melayan pekerja dengan adil. dua
perkara ini adalah berbeza. Kunci untuk mengekalkan konsistensi adalah dengan
cara komunikasi. Mereka berhak dan perlu faham mengapa sesuatu keputusan di
ambil. Dan semua ini bergantung kepada cara majikan berkomunikasi dengan pekerja.
- MASA DEPAN
Setiap kerja perlu ada potensi ke arah sesuatu yang baru,
tidak kiralah di dalam atau luar organisasi. Walaupun anda bekerja bukan dalam
bidang yang anda mahukan, tetapi tidak salah jika belajar sesuatu yang baru. Sebagai
majikan, anda patut lebih peka kepada hal-hal pekerja anda jika anda mahu
mereka komited bekerja untuk anda.
0 komen:
Post a Comment