1. Pengenalan
Sesebuah
organisasi diwujudkan untuk mencapai objektif tertentu. Pencapaian objektif
tersebut sebahagian besarnya bergantung kepada peracangan kerja dan pengurusan
sumber manusia yang berkesan. Pengurusan sumber manusia secara berkesan
melibatkan proses pembangunan sumber manusia seperti mengenalpasti potensi,
latihan dan komunikasi berkesan.
Ini
boleh dilaksanakan melalui penilaian prestasi pegawai yang objektif, adil dan
telus. Sistem Penilaian Prestasi Pegawai Perkhidmatan Awam ini melibatkan
proses penetapan Sasaran Kerja Tahunan (SKT), penilaian perlakuan dan
pencapaian kerja pegawai dalam tempoh masa tertentu bagi mempertingkatkan
kualiti dan produktiviti sesebuah jabatan. Berikut adalah senarai Pekeliling
Perkhidmatan (PP) dan Surat Pekeliling Perkhidmatan (SPP) yang berkuatkuasa:-
Sistem
pengurusan prestasi perkhidmatan awam bagi sesebuah organisasi adalah bertujuan
untuk memberi gambaran yang jelas berhubung peranan dan tanggungjawab individu
di dalam organisasi dalam mengurus Laporan Penilaian Prestasi Tahunan (LNPT)
seperti berikut:-
2.1 Ketua Jabatan-
Berperanan menetukan arah haluan matlamat dan sasaran kerja tahunan organisasi serta memberi penekanan kepada pembangunan kerjaya pegawai
2.2 Pegawai
Yang Dinilai (PYD) –
Pegawai
atau kakitangan di dalam sesebuah organisasi yang dinilai oleh penyelia atau
ketua jabatan.
2.3 Pegawai
Penilai Pertama (PPP) –
Pegawai
atasan atau penyelia yang terdekat kepada PYD dan mempunyai hubungan kerja
secara langsung atau yang mengawasi kerjanya.
2.4 Pegawai
Penilai Kedua (PPK) –
Pegawai
atasan yang terdekat kepada PPP dan mempunyai hubungan kerja dengan PYD. Jika
hanya terdapat satu peringkat penyeliaan, maka penilaian bolehlah dibuat oleh
PPP sahaja.
2.5 Panel
Pembangunan Sumber Manusia (PPSM) –
Dianggotai
oleh sekurang-kurangnya dua (2) orang anggota iaitu Ketua Setiausaha Kementerian / Ketua Jabatan
sebagai Pengerusi dan Timbalannya sebagai Ahli yang berperanan sebagai pihak
yang mengesahkan markah penilaian prestasi, menentukan penempatan dan
pembangunan kerjaya, bimbingan dan kaunseling, kelayakan untuk pergerakan gaji,
pingat, bintang kebesaran dan surat penghargaan.
2.6 Urus Setia PPSM
Bahagian
yang mengendalikan pengurusan personel sesebuah organisasi seperti Bahagian
Sumber Manusia, Bahagian Perkhidmatan dan Bahagian Pentadbiran.
3. Ciri-ciri Sistem Penilaian Prestasi
3.1 Penetapan
SKT dan kajian semula pertengahan tahun;
3.2 Penilaian
prestasi yang objektif, adil dan telus;
3.3 Pengiktirafan
kegiatan dan sumbangan di luar tugas rasmi;
3.4 Penetapan wajaran markah mengikut aspek
penilaian prestasi yang bersesuaian dengan peranan setiap kumpulan pegawai;
3.5 Penggunaan lima (5) jenis borang LNPT
mengikut kumpulan pegawai; dan
3.6 Peranan PPSM sebagai pihak yang
memastikan penilaian dibuat dengan objektif, adil dan telus.
4. Carta Aliran
pusingan proses pengurusan penilaian prestasi:-
5. Jadual Aliran proses
pengurusan penilaian prestasi:-
6. Jenis borang Laporan Penilaian Prestasi
Tahunan (LNPT):-
i) JPA (Prestasi)
1/2002 – Pengurusan Tertinggi (Jawatan
Utama Sektor
Awam
ii) JPA (Prestasi)
2/2002 – Pengurusan Tertinggi (Gred Khas)
iii) JPA (Prestasi)
3/2002 – Pengurusan dan Profesional
iv) JPA (Prestasi)
4/2002 – Sokongan I
v) JPA (Prestasi)
5/2002 – Sokongan II
7. Format Sasaran Kerja Tahunan (SKT):-
8. Kategori Pencapaian Prestasi Pegawai